Ballongfärd 2000 - Familjen Andréns WEB-place

Go to content

Ballongfärd 2000

Resor

Ballongflygning över Göteborg

Den 15 maj 2000 fick jag chansen att fullfölja planen att flyga varmluftballong för första gången i mitt liv. Flygningen var en födelsedagspresent sedan 1997. Att det tog så lång tid att verkligen komma upp i luften berodde på väder och vind. Det är nämligen så att många parametrar måste stämma vad gäller vind, vindriktning, regn, åska och tid för personalen. Alla dessa flygningar gör personalen helt på sin fritid. Allt nog den 15 maj var det samling utanför radiohuset i Göteborg. Alla på plats och "flygkapten" går genom förutsättningarna. Allt ser bra ut och starten är planerad i Slottsskogen.

Alla tar sig till Slottsskogen på egen hand. Många familjemedlemmar och vänner bevistar evenemanget. Vi var 10 passagerare och 2 personal som gjorde ordning ballongen. Volymen är ca 5000 m3 och värmen i denna stora "blåsa" räcker till värme i en vecka för 5 normalvillor.

Efter ca en timme har vi fixat till ballongen. Varm luft från brännarna har nu fått ballongen att stå ståtlig på gräsmattan. I med folket och iväg. Vi stiger sakta och många av oss är skraja att vi inte ska hinna upp i luften innan vi närmar oss första trädet. Allt går dock mycket bra. När brännarna gjort sitt fungerar ballongen som en veritabel hiss. Skön känsla att nästa ljudlöst stiga upp mot skyn.

Vår tur går nordostvart över centrala delarna av Göteborg, över Göta älv till Hisingen. Efter någon timme korsar vi motorvägen E6 i höjd med Hisings backa. Nu går turen upp mot Rannebergen och vidare utmed en av de större kraftledningarna mot Älvängen. Kapten säger att vi gått utanför kartan i höjd med Kungälv. Vi kan dock inte landa. Kraftledningen är fortfarande rakt under oss. Inte förrän i Alafors viker kraftledningen av mot öster och vi kan leta efter lämplig plats att landa. Vi gör detta i Sannum, på en ödslig åkerlapp. Fin landning, korgen rakt ner på backen och vi kan alla stiga ur efter en fullständigt fantastisk tur. Följebilen har ännu inte hittat oss, men efter ca en timme (det är mörkt nu) kommer bilen och vi ska få lite mat att förtära samt ska vi också dubbas till Markgrevar och Markgrevinnor af Sannum. Detta gör kapten och vi får våra diplom.

En upplevelse utöver det vanliga har vi nu varit med om. Vänner och familjemedlemmar har nu hitta fram och det är dags att åka hem. Ballongturen var något vi aldrig kommer att glömma. Jag rekommenderar varmt en ballongflygning. Tack Colt Ballongflyg i Göteborg.


Colt1

Bild 1 Vilken stor brödkorg, till och med fotsteg på sidorna. Samling inför resan skedde vid radiohuset vid Delsjön. Ett tappert gäng på 10 personer ställde upp. Alla hade fått resan som en present vid någon högtidsdag. Det var påfallande många som denna dag var strax över 50. Organisatören, Colt ballongflyg, lotsade oss till Slottsskogen där ballongen iordningställdes.


Colt2

Bild 2 Allt utrullat och klart. Nu är det "bara" att blåsa upp ballongen. Två fläktar monterade på gräsklipparmotorer blåste in den första kalla luften. Tätningen av toppventilen måste fungera. Det strulade sig för oss vid första försöket. Vi fick göra om allt från början. All luft vi fått in i ballongen smet ut.


Colt3

Bild 3 Utrymmet inne i ballongen var gigantiskt. Att en "spinnaker" kan innehålla so mycket luft. 8000 m3 varm luft, det kostar pengar att flyga varmluftsballong.


Colt4

Bild 4 "Blåsorna" har fått lite varm luft för att fyllas. Chalmeristerna hade två mindre ballonger på plats. Korgarna till dessa rymde inte fler än 4 - 5 passagerare. Vår korg tog tolv.


Colt5

Bild 5 Det närmar sig avgång mot högre höjder. Lyftkraften i ballongen var nu så stor att extra ballast måste "hänga" på korgen. Allt är nu klart för att lyfta. "Ballasten" kan snart kliva av.


Colt6

Bild 6 Up up and away.  Here we go. Mot Hisingen och Sannum.


Colt7

Bild 7. Fantastisk syn. 10 personer och kapten i korgen. Detta var verkligen en upplevelse.


Colt8

Bild 8. I Sannum dags för dop till Markgreve av Sannum.


Copyright © 2017
Back to content